Detta väntar dig längs banan

Banans olika delar

1: Direkt vid starten vid motorbanans södra del går det lätt utför på stig och farten dras upp. Efter bara ett par hundra meter svänger det skarpt höger och ut på ett gammalt hygge.

Mera lera!2: Här stiftar du bekantskap med den första mossen av många fler. Ett 50-tal meter i en ganska blöt sänka gör att pulsen går upp innan du åter kommer upp på stigen och fortsätter söderut. Springer du Halvvilden så viker du av vänster efter ett par hundra meter längs stigen.

3: Här kommer banans första riktiga prövning – Castellum-revet. Efter att du rört dig genom lårhög lera under en halvminut och mjölksyran gör sig mer än påmind så vet du att den sörjan inte är att leka med. Om du orkar lyfta blicken på vägen upp ur denna ravin, så anar du en vacker tallhed där ovanför.

airtime24: Efter den fina öppna tallheden svänger du nu ner i en sänka som blir blötare för varje steg. Beroende på hur vädret varit de senaste dagarna kan du få en behaglig resa eller en sugande blöt upplevelse genom denna passage innan du kommer upp på stigen mitt på tallheden igen.

5: Var du inte beredd nyss så fick du en oväntad flygtur ner över kanten på sandgropen. Nu bär det nerför med hög fart på sandig stig.

6: Här kommer en vacker sträcka! Du löper längs den slingrande bäcken och banan korsar den slutligen vid den gamla dammen som använts för att alstra energi långt bak i tiden. Sätt fötterna rätt, nere i ravinen över bäcken är det stenigt! Efter passagen klättrar du uppför på en fin kulle och vänder ner genom en liten mosse innan du kan sträcka ut på ett bra stycke stig. Här får alla utpräglade väg- och övergången1stiglöpare åter chans att sätta press på orienterare och annat vildmarksfolk.

7: Nu vänder det uppåt uppåt uppåt! Efter en liten bäckpassage svänger du upp och får klättra lååångsamt uppför den branta backen bredvid klipphällen. Sedan väntar mer stigning på stig och genom terrängen.

8: Denna raka stigsträcka går först ganska starkt uppför men vänder ner innan man nått halvvägs och ger skön utförslöpning i några hundra meter.

9: Här går banan ihop med sträckningen för Halvvilden och du får fortsatt ganska behaglig stiglöpning i ett par hundra meter till innan du viker av från stigen.

10: Efter en liten mosse passerar du skogsbilvägen och slingrar dig fram genom ett parti med tätskog. I sänkan vid bergets fot är det lite blött, men snart är du på den slingrande stigen runt berget som i en modest lutning leder dig upp mot ”slalombacken”.

11: Väl framme i ”Tourbacken” väntar en stigning på 90 höjdmeter på knappt 600 meters löpning. Slalomportarna gör vägen längre, men mindre brant. Här kan du vinna ”backpriset800px-Tabergsdalen_från_Taberg” – som snabbaste man eller kvinna uppför slalombacken! Din tid mäts från foten av slalombacken till västra toppen.

12: Västra toppen! Vänd dig om och se Jönköping, Vättern och Visingsö. Se upp så du inte blir kvar här, för det är vackert så det förslår!

13-14: Efter lite nerförslöpning på stig svänger banan av neråt på östra sidan av berget inte långt från kanten på dagbrottskratrarna och du får en tricksig löpning nerför längs slingriga stigar där du måste hålla tungan rätt i mun.

15: Nu är det slut på snabb stiglöpning för ett tag. Rakt ut i vildmarken igen, med ganska tufft och bökigt underlag – blött, lite pinnigt och knöligt. Orkar du fortfarande?tätskog

16: 600 meters löpning på en skogsbilväg, svagt svagt uppåt. Sista chansen att skapa lucka om löpning på jämnt underlag är din melodi. Annars, bit i och motstå stumheten inför sista klättringen.

17: Nu går det kraftigt uppför i en ganska vresig terräng med en del nedfallna träd, stubbar och rötter att klättra över. På toppen vänder det brant neråt längs en gammal beståndsgräns och du passerar ett dike med tätskog innan du kommer upp på sista stigsnutten som tar dig upp mot motorbanans utsiktsplats. Här uppifrån kan du se målet. Det är dock längre kvar än man kan tro.

18: Spurtsträckan inne på motorbanan är ingen ”walk in the park” direkt. När du svänger in på motorbanan efter att ha sprungit ner längs staketet från utsiktsplatsen känns det som att det är nerförsbacke ända in till mål, men icke! I näst sista kurvan går det brant uppför och den som har krafter kvar kan avgöra loppet just här. Efter krönet går det brant nerför en bit, sedan 200 m kvar till målet. Ge det sista och du är hemma!

Grattis till en bra prestation!